Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Chemik”
Załącznik Nr 6
do zarządzenia Nr 905/2016
Prezydenta m.st. Warszawy
z 22.06.2016 r.
Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Chemik” w Warszawie przy ul. Korotyńskiego 10
§ 1
- Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Chemik” w Warszawie przy ul. Korotyńskiego 10, zwanego dalej „Domem”, określa organizację i zasady funkcjonowania Domu.
- Dom działa na podstawie statutu oraz niniejszego regulaminu organizacyjnego.
§ 2
- Siedzibą Domu jest Warszawa, ul. Korotyńskiego 10.
- Terenem działania Domu jest m.st. Warszawa.
- Dom jest przeznaczony dla osób w podeszłym wieku oraz osób przewlekle somatycznie chorych. Posiada 100 miejsc.
- Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających.
- Dom może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim niezamieszkujących zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
§ 3
- W Domu przebywają osoby na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Prezydenta m.st. Warszawy.
- Pobyt w Domu jest odpłatny zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej.
- Dom prowadzi dokumentację dotyczącą mieszkańca w formie elektronicznej w systemie informatycznym „Syrena”.
- Zasady korzystania z usług świadczonych przez Dom określone są w Regulaminie Pobytu Mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej „Chemik” w Warszawie przy ul. Korotyńskiego10 nadanym przez dyrektora Domu, po uprzednim zaopiniowaniu przez dyrektora Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie i Dyrektora Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy.
§ 4
- Domem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor Domu, przy pomocy zastępcy i głównego księgowego.
- Dyrektora zatrudnia i zwalnia Prezydent m.st. Warszawy.
- Dom jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 5
- W skład struktury organizacyjnej Domu wchodzą następujące podstawowe komórki organizacyjne:
- Dział Finansowo-Księgowy;
- Dział Administracyjno-Gospodarczy;
- Dział Terapeutyczno-Opiekuńczy;
- samodzielne stanowisko ds. kadr;
- samodzielne stanowisko ds. BHP i ds. ppoż.;
- samodzielne stanowisko ds. prawnych;
- samodzielne stanowisko IODO.
- W ramach działów Dyrektor Domu może tworzyć:
- Zespoły Terapeutyczno-Opiekuńcze – w celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca,
- Sekcje zadaniowe i projektowe – w celu realizacji konkretnych przedsięwzięć.
- Działami kierują kierownicy działów, natomiast funkcję kierownika Działu Finansowo-Księgowego pełni Główny Księgowy.
§ 6
Do obowiązków Dyrektora Domu należy w szczególności:
- właściwe i zgodne z obowiązującymi przepisami wykorzystywanie przydzielonych środków finansowych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w tym organizacji procesu zarządzania ryzykiem spójnego z polityką zarządzania ryzykiem w m.st. Warszawie określoną zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy;
- współpraca z instytucjami wspomagającymi działalność Domu;
- nadzór nad sporządzaniem planów pracy i sprawozdań z działalności Domu;
- nadzór nad prawidłową organizacją czasu mieszkańcom Domu;
- wydawanie zarządzeń porządkowych i organizacyjnych;
- bezpośredni nadzór nad pracą Działu Administracyjno-Gospodarczego, działem Księgowości oraz samodzielnymi stanowiskami;
- rozpatrywanie skarg i wniosków.
§ 7
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora należy:
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Domu stosownie do powierzonego mu szczegółowego zakresu obowiązków i uprawnień;
- wykonywanie bezpośredniego nadzoru nad pracą Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego;
- współpraca z dyrektorem, kierownikami komórek organizacyjnych i pracownikami na samodzielnych stanowiskach w zakresie sprawowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, z uwzględnieniem terminowego i systematycznego zarządzania ryzykiem w nadzorowanym obszarze;
- zastępowanie Dyrektora Domu podczas jego nieobecności.
§ 8
- Kierownicy działów ponoszą odpowiedzialność za należytą organizację pracy, prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań, przestrzeganie przepisów prawa w zakresie realizacji zadań oraz przestrzegania porządku i dyscypliny przez pracowników.
- Do zadań kierowników działów należy w szczególności:
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań działu;
- wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- sprawowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, a w szczególności terminowej i systematycznej identyfikacji i analizy ryzyka oraz adekwatnej reakcji na ryzyko w obszarze działań kierowanego działu;
- przygotowywanie okresowych ocen, analiz, planów oraz sprawozdań z realizacji zadań objętych zakresem działania działu szczególnie obejmujących wykonywanie zadań z zakresu kontroli zarządczej oraz obszaru ryzyka występującego w zakresie działania komórki;
- wykonywanie kontroli wewnętrznej w stosunku do podległych pracowników;
- nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, obowiązujących regulaminów i innych przepisów;
- ocena podległych pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej oraz kierowanie do dyrektora wniosków w sprawach personalnych podległych pracowników;
- przedstawianie dyrektorowi Domu propozycji zakresu czynności dla poszczególnych pracowników;
- nadzór nad mieniem i sprzętem znajdującym się w dziale.
§ 9
Do obowiązków głównego księgowego Domu należy:
- kierowanie i nadzór nad całokształtem spraw związanych z działalnością finansowo-księgową Domu;
- ścisła współpraca z dyrektorem, zastępcą dyrektora oraz kierownikami działów i pracownikami na samodzielnych stanowiskach, w zakresie sprawowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, ze szczególnym uwzględnieniem terminowego i systematycznego zarządzania ryzykiem w obszarze operacji finansowych i gospodarczych, w szczególności wyłanianie właściwych celów i zadań stanowiących odniesienie dla identyfikowania ryzyka oraz zapewnienie wiarygodnego przepływu informacji o realizacji celów i zadań potrzebnych do identyfikowania ryzyka i jego pomiaru;
- wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
§ 10
Do podstawowych zadań Działu Finansowo-Księgowego należy prowadzenie gospodarki finansowej Domu i realizacja obowiązków przypisanych do stanowiska głównego księgowego, o których mowa w § 9, a w szczególności:
- opracowywanie projektów planów finansowych i sprawozdań z ich wykonania;
- przygotowywanie okresowych analiz ekonomicznych z wykonania poszczególnych planów finansowych;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych;
- prowadzenie ewidencji księgowej wszystkich składników majątkowych;
- obsługa kasowa Domu;
- kontrola finansowa działalności Domu;
- wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- bezwzględne przestrzeganie obowiązku autoryzacji i weryfikacji operacji finansowych przed i po realizacji.
§ 11
Do podstawowych zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
- nadzór nad prawidłową eksploatacją, utrzymaniem i zabezpieczeniem pomieszczeń i nieruchomości użytkowanych przez Dom oraz nad majątkiem Domu;
- zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania budynku i terenu wokół Domu oraz prawidłowej pracy urządzeń instalacji technicznych;
- obsługa informatyczna Domu, utrzymanie w stałej sprawności technicznej i eksploatacyjnej sprzętu komputerowego, programów i infrastruktury technicznej z tym związanej oraz właściwa ich ewidencja i zabezpieczenie;
- organizowanie i nadzorowanie wykonywanych remontów oraz bieżących napraw i konserwacji w tym dokonywanie okresowych przeglądów technicznych;
- zaopatrywanie w niezbędne materiały biurowe, środki czystości i artykuły spożywcze;
- sporządzanie planów kontroli zarządczej i ich sprawozdawanie;
- sporządzanie planów obszarów ryzyka i ich sprawozdawanie;
- obsługa postępowań przy zamówieniach publicznych;
- koordynacja dostarczanych posiłków dla mieszkańców;
- prowadzenie magazynu;
- prowadzenie archiwum zakładowego;
- wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- realizacja umów na dostawy i usługi oraz przestrzeganie ich ciągłości.
§ 12
Do podstawowych zadań Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego należy w szczególności:
- świadczenie usług opiekuńczych i pielęgnacyjnych;
- prowadzenie zajęć usprawniających stan fizyczny i psychiczny mieszkańców Domu;
- organizacja pomocy psychologicznej celem pełnej akceptacji i adaptacji mieszkańca do życia w społeczności Domu;
- prowadzenie dokumentacji mieszkańców Domu w zakresie sprawowanej opieki;
- współpraca w zakresie ustalania żywienia dla mieszkańców Domu zgodnie z zasadami żywienia zbiorowego;
- umożliwienie mieszkańcom Domu rozwijania własnej osobowości, poczucia wartości, indywidualnych zainteresowań;
- aktywizacja mieszkańców Domu poprzez uczestnictwo w terapii zajęciowej oraz w imprezach kulturalnych;
- umożliwienie zaspokajania potrzeb religijnych mieszkańcom Domu;
- organizowanie imprez, spotkań, wycieczek i innych uroczystości dla mieszkańców Domu;
- załatwianie spraw dotyczących sytuacji socjalno-bytowej mieszkańców Domu;
- zapewnienie mieszkańcom Domu możliwości korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych;
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych oraz podejmowanie innych działań związanych z załatwianiem spraw urzędowych i życiowych mieszkańców Domu;
- wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- organizacja praktyk i działalności wolontariuszy na terenie Domu;
- organizacja pracy sekretariatu;
- prowadzenie dokumentacji związanej z wewnętrznymi szkoleniami pracowników Domu.
§ 13
- Pracownik zatrudniony na samodzielnym stanowisku ponosi odpowiedzialność za należytą organizację pracy, prawidłowe, efektywne i terminowe wykonywanie zadań, przestrzeganie jakości, porządku i dyscypliny pracy, w tym przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa o ile regulują one zakres zadań i uprawnień na zajmowanym stanowisku.
- Osoba zatrudniona na samodzielnym stanowisku jest odpowiedzialna w szczególności za:
- wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie organizacyjnym, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
- podejmowanie decyzji w zakresie bieżącej działalności zajmowanego stanowiska;
- przestrzeganie obowiązujących zasad polityki bezpieczeństwa;
- zabezpieczenie danych i dokumentów przed utratą i dostępem osób nieupoważnionych;
- bieżącą analizę pod kątem zgodności z aktualnymi przepisami prawa, wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących funkcjonowania danego stanowiska;
- rzetelne przygotowywanie analiz, planów oraz sprawozdań z realizacji zadań objętych zakresem działania stanowiska;
- sprawowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w zakresie realizowanych zadań;
- tworzenie zasady wzajemnego współdziałania w zakresie realizacji celów działalności Domu poprzez skuteczne i terminowe przekazywanie ważnych informacji w obrębie struktury organizacyjnej Domu, w szczególności w zakresie bieżącego identyfikowania możliwości wystąpienia zagrożeń i ryzyka w wykonywanych zadaniach i realizowanych celach, właściwej reakcji oraz sposobów ich analizy i oceny oraz ograniczania, ściśle współpracując z dyrektorem Domu.
§ 14
Do zadań osoby pracującej na samodzielnym stanowisku ds. kadr należy w szczególności:
- prowadzenie pełnej dokumentacji akt osobowych pracowników Domu;
- prowadzenie kartotek i ewidencji spraw pracowniczych;
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez pracowników Domu;
- współpraca z osobą zatrudnioną na stanowisku do spraw BHP i ppoż.;
- współpraca z kierownikami działów w zakresie identyfikacji ryzyka obejmującego zagadnienia kadrowe.
§ 15
- Zadania osób pracujących na samodzielnym stanowisku ds. BHP i ppoż. oraz inspektora ochrony danych osobowych regulują odrębne przepisy.
- Osoby wymienione w ust. 1 ściśle współpracują z dyrektorem Domu w zakresie terminowej i systematycznej identyfikacji i analizy ryzyka oraz właściwej reakcji na ryzyko w obszarze objętym działalnością samodzielnego stanowiska pracy.
§ 16
- Zabezpieczenie właściwej działalności Domu jest objęte kontrolą zarządczą stanowiącą ogół działań niezbędnych do realizacji celów i zadań statutowych Domu.
- Kontrolę sprawują:
- dyrektor Domu lub jego zastępca w stosunku do wszystkich pracowników Domu;
- główny księgowy w odniesieniu do wszystkich pracowników w zakresie dokonywanych przez nich operacji gospodarczych i finansowych;
- kierownicy działów w stosunku do podległych pracowników i podejmowanych przez nich działań.
- Kontrola obejmuje w szczególności:
- zgodność działań z prawem oraz z przyjętymi procedurami wewnętrznymi;
- terminowość, skuteczność i efektywność działania;
- wiarygodność sprawozdań;
- ochronę zasobów Domu;
- etyczne postępowanie;
- efektywność i skuteczność przepływu informacji;
- skuteczne zarządzanie ryzykiem poprzez określenie obszarów ryzyka i zapobiegania jego wystąpieniu oraz rejestrowanie i dokumentowanie ryzyka – zgodnie z zasadami ustalonymi przez dyrektora Domu;
- kompletność i poprawność wykonywania zadań opiekuńczych nad mieszkańcami Domu.
§ 17
Dyrektor Domu przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek od godziny 12:00 do 15:00, a ponadto mieszkańców Domu, w miarę możliwości w każdy dzień tygodnia.
§ 18
Skargi i wnioski podlegają wpisowi do rejestru skarg i wniosków, który zawiera następujące pozycje:
- nr porządkowy;
- datę wpisu;
- imię i nazwisko interesanta;
- przedmiot sprawy (ogólnie);
- imię i nazwisko pracownika załatwiającego skargę (wniosek);
- podjęte działania (sposób i datę załatwienia);
- uwagi.
§ 19
Zmiana niniejszego regulaminu następuje w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.