Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Dom Pomocy Społecznej "Chemik"

Władysława Korotyńskiego 10, 02-121 Warszawa

Przejdź do treści

Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Chemik”

Załącznik Nr 6
do zarządzenia Nr 905/2016
Prezydenta m.st. Warszawy
z 22.06.2016 r.

Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Chemik” w Warszawie przy ul. Korotyńskiego 10

§ 1

  1. Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Chemik” w Warszawie przy ul. Korotyńskiego 10, zwanego dalej „Domem”, określa organizację i zasady funkcjonowania Domu.
  1. Dom działa na podstawie statutu oraz niniejszego regulaminu organizacyjnego.

§ 2

  1. Siedzibą Domu jest Warszawa, ul. Korotyńskiego 10.
  2. Terenem działania Domu jest m.st. Warszawa.
  3. Dom jest przeznaczony dla osób w podeszłym wieku oraz osób przewlekle somatycznie chorych. Posiada 100 miejsc.
  4. Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających.
  5. Dom może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim niezamieszkujących zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.

§ 3

  1. W Domu przebywają osoby na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Prezydenta m.st. Warszawy.
  2. Pobyt w Domu jest odpłatny zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej.
  3. Dom prowadzi dokumentację dotyczącą mieszkańca w formie elektronicznej w systemie informatycznym „Syrena”.
  4. Zasady korzystania z usług świadczonych przez Dom określone są w Regulaminie Pobytu Mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej „Chemik” w Warszawie przy ul. Korotyńskiego10 nadanym przez dyrektora Domu, po uprzednim zaopiniowaniu przez dyrektora Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie i Dyrektora Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy.

§ 4

  1. Domem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor Domu, przy pomocy zastępcy i głównego księgowego.
  1. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Prezydent m.st. Warszawy.
  2. Dom jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.

§ 5

  1. W skład struktury organizacyjnej Domu wchodzą następujące podstawowe komórki organizacyjne:
    1. Dział Finansowo-Księgowy;
    2. Dział Administracyjno-Gospodarczy;
    3. Dział Terapeutyczno-Opiekuńczy;
    4. samodzielne stanowisko ds. kadr;
    5. samodzielne stanowisko ds. BHP i ds. ppoż.;
    6. samodzielne stanowisko ds. prawnych;
    7. samodzielne stanowisko IODO.
  1. W ramach działów Dyrektor Domu może tworzyć:
  1. Zespoły Terapeutyczno-Opiekuńcze – w celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca,
  2. Sekcje zadaniowe i projektowe – w celu realizacji konkretnych przedsięwzięć.
  1. Działami kierują kierownicy działów, natomiast funkcję kierownika Działu Finansowo-Księgowego pełni Główny Księgowy.

§ 6

Do obowiązków Dyrektora Domu należy w szczególności:

  1. właściwe i zgodne z obowiązującymi przepisami wykorzystywanie przydzielonych środków finansowych;
  2. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, w tym organizacji procesu zarządzania ryzykiem spójnego z polityką zarządzania ryzykiem w m.st. Warszawie określoną zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy;
  3. współpraca z instytucjami wspomagającymi działalność Domu;
  4. nadzór nad sporządzaniem planów pracy i sprawozdań z działalności Domu;
  5. nadzór nad prawidłową organizacją czasu mieszkańcom Domu;
  6. wydawanie zarządzeń porządkowych i organizacyjnych;
  7. bezpośredni nadzór nad pracą Działu Administracyjno-Gospodarczego, działem Księgowości oraz samodzielnymi stanowiskami;
  8. rozpatrywanie skarg i wniosków.

§ 7

Do obowiązków Zastępcy Dyrektora należy:

  1. zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Domu stosownie do powierzonego mu szczegółowego zakresu obowiązków i uprawnień;
  2. wykonywanie bezpośredniego nadzoru nad pracą Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego;
  3. współpraca z dyrektorem, kierownikami komórek organizacyjnych i pracownikami na samodzielnych stanowiskach w zakresie sprawowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, z uwzględnieniem terminowego i systematycznego zarządzania ryzykiem w nadzorowanym obszarze;
  4. zastępowanie Dyrektora Domu podczas jego nieobecności.

§ 8

  1. Kierownicy działów ponoszą odpowiedzialność za należytą organizację pracy, prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań, przestrzeganie przepisów prawa w zakresie realizacji zadań oraz przestrzegania porządku i dyscypliny przez pracowników.
  2. Do zadań kierowników działów należy w szczególności:
  1. zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań działu;
  2. wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
  3. sprawowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, a w szczególności terminowej i systematycznej identyfikacji i analizy ryzyka oraz adekwatnej reakcji na ryzyko w obszarze działań kierowanego działu;
  4. przygotowywanie okresowych ocen, analiz, planów oraz sprawozdań z realizacji zadań objętych zakresem działania działu szczególnie obejmujących wykonywanie zadań z zakresu kontroli zarządczej oraz obszaru ryzyka występującego w zakresie działania komórki;
  5. wykonywanie kontroli wewnętrznej w stosunku do podległych pracowników;
  6. nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, obowiązujących regulaminów i innych przepisów;
  7. ocena podległych pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodowej oraz kierowanie do dyrektora wniosków w sprawach personalnych podległych pracowników;
  8. przedstawianie dyrektorowi Domu propozycji zakresu czynności dla poszczególnych pracowników;
  9. nadzór nad mieniem i sprzętem znajdującym się w dziale.

§ 9

Do obowiązków głównego księgowego Domu należy:

  1. kierowanie i nadzór nad całokształtem spraw związanych z działalnością finansowo-księgową Domu;
  2. ścisła współpraca z dyrektorem, zastępcą dyrektora oraz kierownikami działów i pracownikami na samodzielnych stanowiskach, w zakresie sprawowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, ze szczególnym uwzględnieniem terminowego i systematycznego zarządzania ryzykiem w obszarze operacji finansowych i gospodarczych, w szczególności wyłanianie właściwych celów i zadań stanowiących odniesienie dla identyfikowania ryzyka oraz zapewnienie wiarygodnego przepływu informacji o realizacji celów i zadań potrzebnych do identyfikowania ryzyka i jego pomiaru;
  3. wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.

§ 10

Do podstawowych zadań Działu Finansowo-Księgowego należy prowadzenie gospodarki finansowej Domu i realizacja obowiązków przypisanych do stanowiska głównego księgowego, o których mowa w § 9, a w szczególności:

  1. opracowywanie projektów planów finansowych i sprawozdań z ich wykonania;
  2. przygotowywanie okresowych analiz ekonomicznych z wykonania poszczególnych planów finansowych;
  3. prowadzenie ksiąg rachunkowych;
  4. prowadzenie ewidencji księgowej wszystkich składników majątkowych;
  5. obsługa kasowa Domu;
  6. kontrola finansowa działalności Domu;
  7. wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
  8. bezwzględne przestrzeganie obowiązku autoryzacji i weryfikacji operacji finansowych przed i po realizacji.

§ 11

Do podstawowych zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:

  1. nadzór nad prawidłową eksploatacją, utrzymaniem i zabezpieczeniem pomieszczeń i nieruchomości użytkowanych przez Dom oraz nad majątkiem Domu;
  2. zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania budynku i terenu wokół Domu oraz prawidłowej pracy urządzeń instalacji technicznych;
  3. obsługa informatyczna Domu, utrzymanie w stałej sprawności technicznej i eksploatacyjnej sprzętu komputerowego, programów i infrastruktury technicznej z tym związanej oraz właściwa ich ewidencja i zabezpieczenie;
  4. organizowanie i nadzorowanie wykonywanych remontów oraz bieżących napraw i konserwacji w tym dokonywanie okresowych przeglądów technicznych;
  5. zaopatrywanie w niezbędne materiały biurowe, środki czystości i artykuły spożywcze;
  6. sporządzanie planów kontroli zarządczej i ich sprawozdawanie;
  7. sporządzanie planów obszarów ryzyka i ich sprawozdawanie;
  8. obsługa postępowań przy zamówieniach publicznych;
  9. koordynacja dostarczanych posiłków dla mieszkańców;
  10. prowadzenie magazynu;
  11. prowadzenie archiwum zakładowego;
  12. wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
  13. realizacja umów na dostawy i usługi oraz przestrzeganie ich ciągłości.

§ 12

Do podstawowych zadań Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego należy w szczególności:

  1. świadczenie usług opiekuńczych i pielęgnacyjnych;
  2. prowadzenie zajęć usprawniających stan fizyczny i psychiczny mieszkańców Domu;
  3. organizacja pomocy psychologicznej celem pełnej akceptacji i adaptacji mieszkańca do życia w społeczności Domu;
  4. prowadzenie dokumentacji mieszkańców Domu w zakresie sprawowanej opieki;
  5. współpraca w zakresie ustalania żywienia dla mieszkańców Domu zgodnie z zasadami żywienia zbiorowego;
  6. umożliwienie mieszkańcom Domu rozwijania własnej osobowości, poczucia wartości, indywidualnych zainteresowań;
  7. aktywizacja mieszkańców Domu poprzez uczestnictwo w terapii zajęciowej oraz w imprezach kulturalnych;
  8. umożliwienie zaspokajania potrzeb religijnych mieszkańcom Domu;
  9. organizowanie imprez, spotkań, wycieczek i innych uroczystości dla mieszkańców Domu;
  10. załatwianie spraw dotyczących sytuacji socjalno-bytowej mieszkańców Domu;
  11. zapewnienie mieszkańcom Domu możliwości korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych;
  12. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych oraz podejmowanie innych działań związanych z załatwianiem spraw urzędowych i życiowych mieszkańców Domu;
  13. wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
  14. organizacja praktyk i działalności wolontariuszy na terenie Domu;
  15. organizacja pracy sekretariatu;
  16. prowadzenie dokumentacji związanej z wewnętrznymi szkoleniami pracowników Domu.

§ 13

  1. Pracownik zatrudniony na samodzielnym stanowisku ponosi odpowiedzialność za należytą organizację pracy, prawidłowe, efektywne i terminowe wykonywanie zadań, przestrzeganie jakości, porządku i dyscypliny pracy, w tym przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa o ile regulują one zakres zadań i uprawnień na zajmowanym stanowisku.
  2. Osoba zatrudniona na samodzielnym stanowisku jest odpowiedzialna w szczególności za:
  1. wykonywanie zadań, obowiązków i czynności określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, regulaminie organizacyjnym, regulaminie pracy, instrukcji kancelaryjnej, innych wewnętrznych zarządzeniach, procedurach, wytycznych, instrukcjach oraz poleceniach służbowych, obowiązujących przepisach prawa mających zastosowanie w działalności Domu, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
  2. podejmowanie decyzji w zakresie bieżącej działalności zajmowanego stanowiska;
  3. przestrzeganie obowiązujących zasad polityki bezpieczeństwa;
  4. zabezpieczenie danych i dokumentów przed utratą i dostępem osób nieupoważnionych;
  5. bieżącą analizę pod kątem zgodności z aktualnymi przepisami prawa, wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących funkcjonowania danego stanowiska;
  6. rzetelne przygotowywanie analiz, planów oraz sprawozdań z realizacji zadań objętych zakresem działania stanowiska;
  7. sprawowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w zakresie realizowanych zadań;
  8. tworzenie zasady wzajemnego współdziałania w zakresie realizacji celów działalności Domu poprzez skuteczne i terminowe przekazywanie ważnych informacji w obrębie struktury organizacyjnej Domu, w szczególności w zakresie bieżącego identyfikowania możliwości wystąpienia zagrożeń i ryzyka w wykonywanych zadaniach i realizowanych celach, właściwej reakcji oraz sposobów ich analizy i oceny oraz ograniczania, ściśle współpracując z dyrektorem Domu.

§ 14

Do zadań osoby pracującej na samodzielnym stanowisku ds. kadr należy w szczególności:

  1. prowadzenie pełnej dokumentacji akt osobowych pracowników Domu;
  2. prowadzenie kartotek i ewidencji spraw pracowniczych;
  3. nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez pracowników Domu;
  4. współpraca z osobą zatrudnioną na stanowisku do spraw BHP i ppoż.;
  5. współpraca z kierownikami działów w zakresie identyfikacji ryzyka obejmującego zagadnienia kadrowe.

§ 15

  1. Zadania osób pracujących na samodzielnym stanowisku ds. BHP i ppoż. oraz inspektora ochrony danych osobowych regulują odrębne przepisy.
  1. Osoby wymienione w ust. 1 ściśle współpracują z dyrektorem Domu w zakresie terminowej i systematycznej identyfikacji i analizy ryzyka oraz właściwej reakcji na ryzyko w obszarze objętym działalnością samodzielnego stanowiska pracy.

§ 16

  1. Zabezpieczenie właściwej działalności Domu jest objęte kontrolą zarządczą stanowiącą ogół działań niezbędnych do realizacji celów i zadań statutowych Domu.
  1. Kontrolę sprawują:
  1. dyrektor Domu lub jego zastępca w stosunku do wszystkich pracowników Domu;
  2. główny księgowy w odniesieniu do wszystkich pracowników w zakresie dokonywanych przez nich operacji gospodarczych i finansowych;
  3. kierownicy działów w stosunku do podległych pracowników i podejmowanych przez nich działań.
  1. Kontrola obejmuje w szczególności:
  1. zgodność działań z prawem oraz z przyjętymi procedurami wewnętrznymi;
  2. terminowość, skuteczność i efektywność działania;
  3. wiarygodność sprawozdań;
  4. ochronę zasobów Domu;
  5. etyczne postępowanie;
  6. efektywność i skuteczność przepływu informacji;
  7. skuteczne zarządzanie ryzykiem poprzez określenie obszarów ryzyka i zapobiegania jego wystąpieniu oraz rejestrowanie i dokumentowanie ryzyka – zgodnie z zasadami ustalonymi przez dyrektora Domu;
  8. kompletność i poprawność wykonywania zadań opiekuńczych nad mieszkańcami Domu.

§ 17

Dyrektor Domu przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek od godziny 12:00 do 15:00, a ponadto mieszkańców Domu, w miarę możliwości w każdy dzień tygodnia.

§ 18

Skargi i wnioski podlegają wpisowi do rejestru skarg i wniosków, który zawiera następujące pozycje:

  1. nr porządkowy;
  2. datę wpisu;
  3. imię i nazwisko interesanta;
  4. przedmiot sprawy (ogólnie);
  5. imię i nazwisko pracownika załatwiającego skargę (wniosek);
  6. podjęte działania (sposób i datę załatwienia);
  7. uwagi.

§ 19

Zmiana niniejszego regulaminu następuje w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.

Informacje

Liczba wyświetleń: 21
Utworzono dnia: 12.09.2025

Historia publikacji

  • 12.09.2025 14:19, Administrator
    Edycja strony: Regulamin organizacyjny Domu Pomocy Społecznej „Chemik”
  • 12.09.2025 07:31, Administrator
    Edycja strony: Załącznik Nr 6 do zarządzenia Nr 905/2016 Prezydenta m.st. Warszawy z 22.06.2016 r.
  • 12.09.2025 07:30, Administrator
    Edycja strony: Załącznik Nr 6 do zarządzenia Nr 905/2016 Prezydenta m.st. Warszawy z 22.06.2016 r.